Jo, det lönar sig att satsa på juniorer

Hur ökas golfintresset bland unga? Låneset för knattar, Trackman-simulator och Tiktok har gjort Ringenäs GK till en av de högst rankade juniorklubbarna – och lockat nya medlemmar.

Text: Henrik Lenngren
Foto: Mickael Tannus
Publicerad: 15 mars 2022

Det ingår i nyfikna barns dna att vilja testa nya saker, men som många föräldrar vet händer det att de tröttnar lika fort som intresset uppkommit. Att investera i ett golfset och sedan se sitt barn vinka ajöss till rangen efter tio minuter är ingen höjdare. Inte heller för golfklubben, som är beroende av nya, yngre spelare för att säkerställa en hållbar framtid.

Ringenäs GK i Halmstad, som ägs av ett privatägt bolag med sex delägare, har sedan 2007 hittat en egen kreativ lösning på problemet.

» Från dag ett lånar vi gratis ut barngolfset för barn upp till åtta år «

– Från dag ett lånar vi gratis ut barngolfset för barn upp till åtta år, allt för att de ska kunna pröva på golf. Sedan får de behålla setet under hela säsongen, säger Uno Petersson, delägare i Ringenäs GK.

Tanken, berättar han, är att göra det enklare för familjer att få in sina barn i organiserad golfträning, utan att behöva köpa utrustning.

– Vi har ett hundratal set som är ute och snurrar med barnen. Vi gör denna satsning för att få barn att komma till oss, och att de ska känna att det är roligt att träna. Man kan hitta kamrater på det viset och det gör att många fortsätter med golfen.

Taktiken har lyckats. Ringenäs GK har 200 juniorer och knattar i aktiv träning under sommarhalvåret, och 100 under vinterhalvåret. Dessutom är de en av Sveriges högst rankade juniorklubbar.

Att klubben både ställer nybörjare och elitspelare i centrum är en annan framgångsfaktor.

– Vi har ambitionen att öka tävlingsmotivationen bland våra juniorer, och våra äldre juniorer är förebilder för de yngre. Har man ingen bredd går det inte att bygga en elitverksamhet, säger Frida Svensson, juniorkommitténs ordförande.

Hon får medhåll av Thomas Lindström, pro på klubben.

– Vår utvecklingstrappa säkerställer en genomtänkt progression i utvecklingen. Vi har också sociala aktiveter och en enskild grupp som bara jobbar med de sociala aktiviteterna.

 

Att Ringenäs satsar på juniorerna, som det senaste året har kunnat spela på några av världens bästa banor i en ny Trackman-simulator, är inget nytt. Redan när Frida Svensson själv började spela som junior på Ringenäs för 20 år sedan kände hon sig prioriterad.

– Vår styrka är att vi ofta lyckas behålla juniorer från att de startar sin tillväxtresa som knatte till att satsa på en hög nivå. För att motverka att juniorer faller bort är det viktigt att ha en bred satsning. För oss innebär det att alla känner sig inkluderade oavsett kön, nivå och ålder samt att vi inte sätter press på att man »måste« tävla. Det finns så mycket som golfen ger, exempelvis socialt umgänge och coachingmöjligheter, säger hon.

Frida Svensson ser juniorverksamheten som kärnan i en golfklubb. En klubb som bör kännas familjär, vara glädjeskapande och inspirerande.

– Juniorer bidrar till den känslan, och ju fler juniorer desto bättre.

 

SGF och PGA genomför studie-besök på svenska klubbar för att hitta idéer som kan implementeras i ett stöd som går under arbets-namnet Juniorprojektet. Detta ska ge fler klubbar möjlighet att för-bättra sin idrottsliga verksamhet, med fokus på barn och ungdomar.

– På Ringenäs finns en imponerande kontinuitet med samma ledning och tränare sedan 2006. Jag gillade den omvända retoriken att det är barnen som drar föräldrarna till anläggningen. Följaktligen ligger fokus på att först och främst få barnen att trivas, säger Marcus Norman, sportchef på Svenska Golfförbundet.

– Det man framför allt slås av är att tränare, klubbledning, ägare och ideella lagt planen tillsammans. Vision, styrning, ledning och utförande är oerhört sammankopplat, säger Johan Hampf, VD på PGA of Sweden.

 

Många duktiga spelare representerar Ringenäs GK, däribland Julia Engström, som 18 år gammal tog sin första titel på Ladies European Tour. De senaste fem åren har damlaget dessutom tagit ett guld, tre silver och ett brons i lag-SM.

Thomas Lindström poängterar att det är viktigt att det finns förebilder som visar att det går att nå långt genom att träna och växa upp på Ringenäs.

– De äldre juniorerna är bra på att ta med de yngre. Ett av våra ledord är »ingen ska behöva gå själv, eller åtminstone ska alla få frågan om de vill vara med«. När det gäller individuell utveckling så kan medlemmarna möjlighet till en personlig konsultation hos oss golfutvecklare.

Hur marknadsför ni er mot unga? 

– Framför allt genom våra medlemmar, där vi har medlemsutskick via mejl och sociala medier. Vi har även skapat ett konto på TikTok där vi lägger upp roliga videos, övningar och utmaningar.

Enligt Uno Petersson är det svårt att säga om juniorsatsningen gett klubben ekonomiska fördelar. Däremot kan han se att man fått många nya medlemmar (vilket talar för att det har varit en lukrativ satsning, reds anm).

– Börjar barnen träna och hitta kompisar hos oss så är det nära till hands att deras föräldrar återupptar golfen. Det familjära är viktigt – vi vill att hela familjen ska trivas.

Den här texten publicerades ursprungligen i Golfa! #2 2020