Nya tider, nya behov
Golfbanan hade vuxit fram i etapper och bestod vid etableringen endast av sex hål. Efter en successiv utbyggnad skapades 18 hål 1932. Från början var den en typisk seasidebana, för att i dag ha ändrat karaktär till en mer varierad bana intill den ständigt närvarande skärgården.
Det första steget i utvecklingsprojektet var att göra en banvandring. Projektgruppen, bestående av styrelse, bankommitté och personal, valde ut ett antal hål som kändes särskilt viktiga att kolla närmre på.
– Det var särskilt intressant att mäta upp olika spelarkategoriers slaglängder, vilket gav helt nya infallsvinklar på de svårigheter olika spelare ställs inför. Detta ledde till att vi på några ställen kunde göra direkta justeringar för spelare med kort slaglängd vilket förhoppningsvis leder till roligare spel. Vi blev också mer medvetna om hur träd och vegetation vuxit upp, vilket inte bara skymmer havsutsikten utan även på sina ställen utgör en säkerhetsrisk då man har svårt att se om spelare finns i riskområdet när man slår. Sedan fick vi också bra input till mindre justeringar på hålen, säger Hans Ivarsson, ordförande i klubbens bankommitté.
» Vad vi behöver göra är att skapa en mer jämlik bana för alla kategorier golfare, och hantera de säkerhetsmässiga utmaningar som finns på och omkring vår bana
Banan, som är byggd på en liten yta, utgör en grön lunga med bebyggelse nära inpå. Detta innebär ständiga utmaningar gällande säkerheten. Samtidigt är den unika platsen viktig att bevara, tycker Hans.
– I grunden har vi en bana i fint skick med en tilltalande layout som harmoniserar bra med sin historia och begränsade längd och spelyta. Den blir aldrig tråkig att spela och skiftar mycket med väder och vind samt hur vi väljer att sätta upp den. Det är många gästande elitspelare som trott att de skulle krossa den på grund av sin korta totallängd men som sedan fått smyga hem med svansen mellan benen. Vad vi behöver göra är att skapa en mer jämlik bana för alla kategorier golfare, och hantera de säkerhetsmässiga utmaningar som finns på och omkring vår bana.
Den inventering som gjorts av varje hål kommer att ligga till grund för vidare bearbetning och sedan leda till ett antal åtgärder. Utvärdering och plan för genomförande görs i samråd med banarkitekten Johan Benestam.