Karolina Bohlin, klubbchef och VD på Forsgårdens Golfklubb.

Klubbens initiativ lockar fler kvinnor till golfen

Sverige ligger i framkant när det kommer till antalet kvinnliga golfspelare. Men fler ska de bli och roligare ska de ha med sin golf, i alla fall om du frågar Karolina Bohlin på Forsgårdens Golfklubb som med nya initiativ och inspirerande aktiviteter driver utvecklingen på klubben.

Text: Jenny Olsson
Publicerad: 7 augusti 2023

»Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag helt säkert!«

Det var med denna inställning som Pippi Långstrump gav sig i kast med nya saker och situationer. Samma approach har blivit ledordet för Karolina Bohlin på Forsgårdens Golfklubb utanför Kungsbacka. Som klubbchef och vd för 27-hålsanläggningen har hon sedan 2013 varit drivande i klubbens positiva utveckling, som bland annat möjliggjort investeringar i banan, utveckling av deras Business Club, nytt gym och träningsmöjligheter, samt kreativa initiativ för att locka in fler juniorer.

I likhet med många andra golfklubbar är det svårare med jämställdheten bland medlemmarna, med runt 27 procent kvinnor och 73 procent män. En fördelning som i princip varit oförändrad genom åren. Det ville Karolina och klubbens styrelse ändra på. Under ett styrelsemöte i höstas beslutade man därför att sjösätta ett nytt projekt som fick epitetet »Vi ska må bra och spela golf när vi är 100«.

» Kvinnofrågan är högt prioriterad. Vår valberdening har arbetat aktivt för att skapa jämställda styrelser, både klubbstyrelsen och bolagsstyrelsen, och vi har även en bra fördelning i personalen

– Vad kan vi göra för att få kvinnor att känna sig hemma i golfen? Hur kan vi bli mer attraktiva för fler och nya damgolfare? Det var några av frågorna vi ställde oss. Svaret blev: ganska mycket. Vi identifierade olika områden där vi behövde göra mer för att skapa en bättre miljö för kvinnor. Dels tittade vi på banan och hur vi kunde förändra klipplinjer och annat. Sedan är vi noggranna med att ha fräscha toaletter, både i klubbhuset och ute på banan där vi dragit in rinnande vatten. Vi erbjuder även sanitetsskydd på tre av toaletterna. Det är små saker, men många små saker som vi tror leder till en välkomnande och bra miljö för tjejer.

Deltagarna tränar, umgås och får sitta med på inspirerande föreläsningar.

Forsgården hade visserligen redan sjösatt Svenska Golfförbundets jämställdhetsprojekt Vision 50/50, ett långsiktigt förändringsarbete för att öka antalet kvinnor bland spelare och i ledande positioner, för att arbeta med att vara en mer inkluderande klubb. Men detta var i början av pandemin, vilket gjorde att det inte blev så framgångsrikt som de hade hoppats då restriktionerna satte käppar i hjulet.

– Vi startade jobbet men hann bara skrapa lite på ytan. Just nu ligger vi lite lågt med Vision 50/50 medan vi fokuserar på vårt eget projekt som är del i det långsiktiga förändringsarbetet. Kvinnofrågan är högt prioriterad. Vår valberdening har arbetat aktivt för att skapa jämställda styrelser, både klubbstyrelsen och bolagsstyrelsen, och vi har även en bra fördelning i personalen, till exempel en kvinnlig tränare.

»Det som är roligt är att vi har lockat en ny grupp av kvinnor som vi inte sett så mycket av tidigare, de som inte varit så aktiva i någon kommitté utan mest spelat själv eller med sin partner. Nu har de börjat ta för sig och tycker att det är väldigt kul

För att kickstarta projektet satte de i gång med en rad aktiviteter. Varje månad erbjuds alla kvinnor en två timmar lång träning följt av en timmes föredrag och förfriskningar.

– Träningarna gör vi ihop med lokala företagare som föreläsare. Vid ett tillfälle hade vi en massagefirma som erbjöd föreläsning och prova-på-massage, vi har haft en PT som pratat om träning, en fotterapeut som pratat om fothälsa, och nu senast en forskare som pratade om folkhälsa och hur man kan ge sig själv de bästa förutsättningarna. På ett av de kommande träningstillfällena ska vi lyssna till LPGA-proffset Mikaela Parmlid och gången därefter avsluta med en yogasession. Hela projektet handlar mycket om hälsa, friskvård och helhet i livet.

Uppslutningen och intresset har varit så stort att klubben utökat antalet platser till träffarna.

Uppslutningen och intresset har varit stort. Över förväntan faktiskt, berättar Karolina som utökat deltagarplatserna från 30 till 40 vid varje tillfälle.

– Det har varit jättebra! Det som är roligt är att vi har lockat en ny grupp av kvinnor som vi inte sett så mycket av tidigare, de som inte varit så aktiva i någon kommitté utan mest spelat själv eller med sin partner. Nu har de börjat ta för sig och tycker att det är väldigt kul. Vi vill ju få kvinnorna att vilja lära känna varandra lite mer, så att det blir enkelt att träffas och träna och spela ihop utan att det behöver vara tävling. Vi har inte helt knäckt koden än men det här är en bra start. Det har varit jättepositivt, över förväntan. Dessutom har aktiviteterna varit bra för de lokala företagarna eftersom de har fått kunder genom oss. Det har verkligen gynnat alla parter.

Forsgårdens Golfklubb

En familjär golfklubb med 27 hål som ligger centralt mitt i Kungsbacka. Klubben har cirka 2 200 medlemmar som är aktiva med spel och träning på drivingrange, tillhörande träningsstudio och inomhusgym.