En golfrond? Hjärtans gärna!

Ute på golfbanan är det lätt att pulsen går upp. Det är bra! Hjärtat får nämligen arbeta under ideala förhållanden, och som tack ger golfen tillbaka i form av bättre hälsa och mer livsglädje.

Text: Jenny Olsson
Foto: Adobe Stock
Publicerad: 9 juli 2024

Att spela golf är inte bara kul, det är också en investering i ett friskt liv. Golf räknas som lågintensiv till måttligt intensiv fysisk aktivitet, vilket innebär att det upplevs lätt till något ansträngande. Det som är så bra med det, är att hjärtat får arbeta på 60–70 procent av sin maxpuls. Det främjar kroppen och hälsan på flera sätt.

– Redan vid enstaka pass av måttligt intensiv fysisk aktivitet, kan man få effekt på blodtrycket och blodsockret, speciellt hos de personer som har lite högre blodtryck och blodsocker. Båda dessa faktorer är starkt kopplade till det vi kallar hjärt-kärlhälsa; ju högre nivåer desto större risk för hjärt-kärlsjukdom. Forskning visar också att mer regelbunden fysisk aktivitet över längre tid har positiv effekt på höga blodfetter och inflammatoriska markörer – även dessa två riskfaktorer för framtida hjärt-kärlsjukdom, säger Elin Ekblom Bak, professor i idrottsvetenskap vid Gymnastik- och Idrottshögskolan med inriktning fysisk aktivitet och hälsa.

Golf har många positiva hälsoeffekter. Särskilt bra är den som fysisk aktivitet för personer med högt blodtryck eller högt blodsocker, vilket många har idag och speciellt äldre. Foto: Getty Images

Under en genomsnittlig golfrunda över 18 hål rör sig en spelare mellan 11 000 och 16 500 steg och 6–12 kilometers förflyttning. Det är en ansenlig mängd i relation till vad många i samhället får ihop under en dag. Hur pass vältränad du är och hur banan ser ut, till exempel om den är kuperad eller platt, påverkar intensiteten och hur hårt hjärtat får arbeta, liksom om du bär eller drar din bag.

– Vad som också gör golfspelande lite unikt är att när du slår ut på första tee så har du minst 2 ½ timme framför dig av fysisk aktivitet. Jämför det med att många har svårt att ens få ihop 30 min aktivitet om dagen. Dessutom sker aktiviteten ofta i sällskap med andra och nästan alltid utomhus i grön miljö, vilket båda har visats ha positiva effekter framför allt på välmåendet. Golf gör helt enkelt att man ägnar sig åt något man tycker är kul och får många timmars fysisk aktivitet på köpet, säger Elin.

Många golfklubbar har skaffat hjärtstartare för att öka säkerheten och kunna hjälpa till vid olika krissituationer med hjärtstillestånd. Landskrona Golfklubb har fyra hjärtstartare utplacerade i klubbhuset och ute på banan. Foto: Magnus Bondesson

För personer som tränar lite och oregelbundet eller inte tränar överhuvudtaget kan golf därför vara en bra inkörsport till ett (mer) aktivt liv. Att golfspelet bidrar till att du blir gladare, känner mindre oro, sover bättre och får stärkt muskulatur är såklart trevliga ”sidoeffekter”. Inte så dumt alltså att låta hjärtat slå för golfen ofta!

HJÄRTSTARTARE – OM hjälpen behövs

Plötsligt hjärtstopp kan drabba vem som helst. I många fall kan hjärtstartare vara avgörande för liv eller död. Det kan ta tid för en ambulans att komma till platsen i en krissituation. Därför har många golfanläggningar köpt in hjärtstartare för att öka tryggheten för medlemmar och gäster och kunna ge snabb hjälp om det skulle behövas på klubbhusområdet eller ute på banan.

Varför inte ta reda på var någonstans hjärtstartaren på din klubb sitter? Hos Sveriges Hjärtstartarregister kan du se var alla hjärtstartare som finns tillgängliga för allmänheten är placerade. Mer information hittar du också hos Svenska HLR-Rådet.