Ny generation, nya krav

Rekordmånga spelade ronder och en stor tillströmning av unga spelare talar ett tydligt språk: det går bra för svensk golf just nu. Samtidigt ställer den nya generationens spelare nya krav på sina medlemskap. – Jag tror inte att dagens medlemsform kommer att fungera på lång sikt, säger framtidskonsulten Troed Troedson.

Publicerad: 14 september 2022

Det börjar med en tankeställare.

– Tänker man i framtidens banor säger man inte »det måste få kosta«, man frågar »vad vill man betala?« säger Troed Troedson.

Vi pratar om vad det kostar att spela golf i dag, och vad det kommer att kosta framöver. Att hjälpa andra tänka i nya banor ingår nämligen i hans jobb som framtidskonsult.

– Jag tror inte på medlemsformen som den är i dag i framtiden. Golfare kommer att samlas i sina kluster och konsumera golf på sitt sätt, när det passar dem. I dag konkurrerar golfen med Bauhaus, inte med de andra klubbarna i närheten. Den som snabbast förstår det, och skapar en produkt för det, vinner.

Samtidigt – och det är Troed noga med att poängtera – ser han inget hot mot golfens överlevnad. Tvärtom.

– Golfare är väldigt trevliga och sympatiska. Det behövs ingen domare, och man samlas runt jakten på bollträffen. Ser man människorna bakom golfarna och lär sig att möta deras behov så kommer klubbarna att överleva alldeles utmärkt, säger Troed och fortsätter:

– Golfen är unik i idrottsrörelsen. Det finns ingen annan idrott som på klubbnivå fattar det uppenbara sambandet mellan idrott, juniorverksamhet, träning, restaurang och bemötande. Det är ingen revolutionerande förändring golfen behöver göra för att möta framtiden. Det handlar bara att ta vad man har och tänka i lite nya banor.

Troed Troedson har varit framtidskonsult och föreläst i ämnet sedan 1997. I år var han med och framtidsspanade i SGF:s studioprogram Pitch.

Troed Troedson är naturvetaren som läste till socionom och blev personalchef. Sedan 1997 har han arbetat som förändrings- och framtidskonsult. Mycket har förändrats i vår värld sedan dess, Troeds jobb har det inte.

Som framtidskonsult hjälper man kunderna förstå framtiden: Hur kommer framtidens digitala människor att konsumera produkter och tjänster, och hur kommer det att påverka deras beteenden? Frågan berör precis alla.

– Jag fascineras över att alla branscher tror att det handlar om just dem. Men det är samma generella trender som sveper genom alla delar av samhället.

Förenklat handlar det om fem strukturella förändringar:

 

1) Fraktionalisering
»Historiskt är vi vana vid stora kluster. De bryts upp och blir mindre beståndsdelar som vi

väljer att konsumera styckvis. Artiklar som nu sprids via sociala medier i stället för att läsas i en papperstidning och att vi gått från att lyssna på ett album till att streama enskilda låtar är bra exempel på detta.«

 

2) Kortare tidsskalor

»Flexibilitet är viktigare än trygghet. Vi stannar inte lika länge på våra jobb och vi skriver kortare avtal. Hur många vill tillbringa fem timmar på en golfbana i framtiden? Digitaliseringen är en förutsättning för den här utvecklingen.«

 

3) Communitybyggande

»Vi har inte valt de andra medlemmarna på klubben eller kollegorna på jobbet, men i framtiden skapar vi vår egen community med dem vi vill umgås med. Digitaliseringen möjliggör för särintressen att samlas, oavsett var man bor.«

 

4) Från en till många till många till en

»En tidning har historiskt haft många läsare, nu har en läsare i stället många tidningar. Den här pyramidändringen genomsyrar hela samhället i och med internets tillgänglighet.«

 

5) Inifrån och ut till utifrån och in

»De som är bra på att bemöta kund kommer alltid att slå dem som är bra på produkt. Det handlar inte om vad ni gör eller vill, det handlar om vad kunden vill ha. Vi måste alla förstå hur kunderna tänker, även på golfklubben. Det är nyckeln till all framgång.«


När och hur
ovanstående trender slår igenom i respektive bransch är en fråga om »tipping pointen«, alltså när man når den kritiska massan.

– Förmågan att göra batteridrivna bilar har funnit länge, men intresset var länge svalt från såväl bilbranschen som konsumenterna. Det krävdes en Tesla för att alla skulle börja bygga elbilar, och en Elon Musk för att göra stora förändringar i stor skala, i rätt tid.

»Det krävdes en Tesla för att alla biltillverkare skulle börja bygga elbilar«

Att yngre generationer har en annan syn på golfklubbar och vad deras medlemskap bör kosta än äldre golfspelare ser vi redan – inte minst i den nya undersökningen som Svenska Golfförbundet och Ungdomsbarometern genomfört (läs mer om den på sidan 34). När tillräckligt många kräver mer av sina medlemskap, för samma summa eller till och med en lägre, kommer det inte att finnas något annat val än att möta dem. Det är ingen lätt kalkyl, då golfklubbarna i dag ofta har lika stora utgifter som intäkter. Många klubbar har redan börjat anpassa sina erbjudanden för att möta framtidens spelare (läs om tre sådana exempel på sidorna 31–33). – Det krävs den perfekta stormen för att en snabb förändring ska se. För musikbranschen var internet och Spotify den perfekta stormen. När den inträffar är det ingen mening för det gamla att fortsätta.

 

Hur möter golfsverige den här »perfekta stormen«? Baserat på trenderna ovan har vi många stora förändringar framför oss.

Frågan är hur snabbt golfklubbarna anpassar sig.

Och när vi hamnar i stormens öga.